Sunday 4 December 2016

6 Cara Untuk Kita Elak Rasa Monday Blues





Rasa macam sinonim pula kan bila bermula minggu baru nak bekerja hari isnin, mesti rasa malas kan.
Ini lebih kepada mereka yang bekerja waktu pejabat yang normal (Isnin-Jumaat: 9pagi-6 petang). Kalau yang bekerja shift mungkin akan berlainan sikit kan.
.
Ada 6 cara untuk kita elak rasa Monday Blues:
1. Elakkan ‘hidup’ untuk hari minggu
Ini selalu untuk mereka yang tertunggu untuk melakukan aktiviti-aktiviti di hujung minggu. Kiranya untuk biasa, tiada aktiviti yang mengembirakan dilakukan.
.
Cuba ‘hidup’kan untuk hari biasa. Mungkin agak memenatkan disebabkan siang hari kita bekerja kan.
.
Sekurang-kurangnya rutin hidup yang membosankan.
2. Relaks dan berehat
Elakkan daripada melakukan aktiviti di malam Ahad. Kalau boleh, buat aktiviti malam Jumaat ataupun Sabtu untuk elakkan badan kepenatan dan lesu.
.
3. Bangun awal pagi hujung minggu
Elakkan dan kalau boleh jangan lakukan pun bangun lewat di hujung minggu. Disebabkan alasan kepenatan so tidur lebih sikit.
Memang akan mengundang rasa malas bila untuk bangun pagi Isnin kan.
Bangun awal kan bagus untuk kesihatan kita. Lebih bagus jika buat aktiviti berjogging kan.
.
4. Buat persediaan malam Ahad
Paling mudah adalah untuk saterika baju-baju kerja. Jangan lakukan waktu pagi Isnin. Memang akan menambah kemalasan dan lagi menghuru hara kan pagi-pagi sebelum pergi kerja.
Buat persediaan pakaian dan barang untuk bekerja malam ahad
Buat persediaan awal
.
5. Tampil bergaya hari isnin
Ini salah satu untuk menaikkan mood dan semangat untuk bekerja dengan tampil bergaya. Boleh juga menggayakan pakaian yang baru dibeli. Ataupun dengan memakai pakaian yang terang
.
6. Lakukan senaman ringan
Ambil masa dalam 10 minit untuk lakukan senaman ringkas. Aktiviti ini membebaskan hormon endorfin yang merupakan penawar stres semulajadi.
.
Senaman mudah selepas bangun pagi
Kadang-kadang kita rasa badan keletihan dan lesu disebabkan tekanan kerja yang banyak ataupun melakukan perkara yang sama sahaja.
.
Dengan Supliment Makanan tambahan untuk elak letih dan lesu, boleh juga bantu kita lebih bertenaga dan yang penting lebih semangat.. Gunakan SOLIMAXX energy Booster, membantu anda bertenaga dan bersemangat untuk menjalani aktiviti harian.
.
So tiada lagi istilah Monday Blues ya.
https://www.facebook.com/solimaxx/

No comments:

Post a Comment