Wednesday 28 December 2016

4 CARA PENURUNAN BERAT BADAN YANG TIDAK BETUL

                  



Ramai orang mengambil beberapa langkah yang agak drastik untuk menurunkan berat badan.  Walaupun ada yang cuba strategi yang biasa seperti pengiraan kalori sering mendapati bahawa usaha gagal. Banyak cara yang lebih membuatkan rasa lapar, muram, cepat marah atau sungguh sengsara, iaitu perkara yang tidak sepatunya berlaku. Yang lebih buruk, selepas mengalami penurunan berat badan yang cepat, pertambahan berat kembali semula mengantikan berat yang hilang atau mungkin lebih.
  1. MENJAUHI SEMUA JENIS GULA
Gula merupakan watak jahat utama dalam pemakanan. Seeloknya, kurangkan pengambilan gula. Kebanyakan  penduduk makan hampir 4 kali jumlah harian yang disyorkan. Walau bagaimanapun, ada yang terlebih mengambil berat terhadap pengambilan gula harian, iaitu menjauhi makanan bergula dan ini secara tidak langsung meninggalkan pemakanan yang sihat.
Ramai juga yang membataskan pemakanan buah-buahan untuk mengurangkan gula. Bukan sahaja ini mengabaikan tubuh anda nutrien yang penting, ianya tidak produktif. Kajian menunjukkan makan buah-buahan membantu mengurangkan berat badan seperti sayur-sayuran. Ini kerana buah-buahan mempunyai cenderung untuk menggantikan manisan, diproses sebagai makanan ringan.
Bagi gula tambahan, mengikut garis panduan membolehkan sehingga 6 sudu teh setiap hari untuk wanita. Ini bermakna masih terdapat ruang untuk memuaskan nafsu yang sihat, seperti coklat gelap kaya dengan nutrien yang telah ditunjukkan untuk membantu membendung keinginan untuk makanan yang manis dan masin. Hakikatnya, menolak pengambilan gula tidak realistik bagi kebanyakan orang. Jadi amalkan pemakanan buah-buahan untuk kesihatan.
  1. OBSES DALAM PENGIRAAN KALORI
Pakar menasihatkan untuk menghentikan kiraan kalori kerana ia adalah yang terbaik. Pertama sekali, kualiti penting ialah kuantiti. Ramai yang berjaya mengurangkan berat badan selepas menukar cara pengambilan kalori, kerana menukar makanan diproses kepada makanan segar. Malah, kajian mengesahkan bahawa tidak semua kalori adalah sama. Beberapa makanan seperti kekacang, badam, dan alpukat pencetus pembakar kalori, berasa kenyang, atau melambatkan kelaparan.
Tekanan dalam mengira kalori juga boleh memberi kesan kepada ukuran garis pinggang. Satu kajian mendapati bahawa wanita yang hanya memantau pengambilan kalori tanpa mengawal kalori boleh menyebabkan kortisol dan tekanan hormon terikat kepada peningkatan lemak di perut. Alternatif lain yang lebih berkesan untuk pengiraan kalori memberi tumpuan kepada bahagian yang sihat. Sebagai contoh, mengurangkan 125 kalori dengan hanya mengambil ½ cawan beras perang dengan 1 cawan sayur-sayuran, dan bukannya 1 cawan beras perang dengan 1/2 cawan sayur-sayuran.
  1. MENGIRA SAIZ HIDANGAN SECARA EKSTREM
Menyediakan saiz hidangan yang sihat ialah strategi diet yang terbaik. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kaedah yang mengawal pengambilan saiz hidangan, seperti makan hanya dengan penyepit, atau berhenti selepas beberapa gigitan kecil. Jika ini boleh menyebabkan penurunan berat badan, siapa yang sanggup bertahan selama-lamanya.
Namun, makan terlalu sedikit boleh menyebabkan beberapa kesan sampingan yang tidak produktif seperti berasa terlalu letih untuk bersenam, kehilangan otot pembakaran kalori, melemahkan sistem imun, dan sifat mudah tersinggung berterusan. Terdapat banyak makanan yang boleh dimakan dalam jumlah yang besar dan masih menurunkan berat badan. Sebagai contoh, sayur-sayuran yang di pek kurang daripada 30 kalori setiap cawan: kale, cendawan, merah lada benggala, zucchini, terung, kubis bunga, asparagus, dan lain-lain. Jadi berhenti untuk cuba mengunyah sepanjang hari. Dan sebaliknya, memilih makanan yang membentuk sebahagian besar makanan dan makanan ringan anda.
  1. MAKAN 1 JENIS MAKANAN
Pilih sama ada pisang atau kentang, terdapat banyak diet yang makan 1 jenis makanan. Walaupun pendekatan ini boleh memberi pengurangan berat badan, ia biasanya sementara. Satu kaedah yang lebih sihat adalah memilih makanan yang seimbang iaitu protein tanpa lemak, lemak sihat, dan karbohidrat yang kaya dengan nutrien dan mengulanginya dalam jangka masa pendek.
Jadi sebelum memulakan diet, pastikan mempunyai pelan untuk mengekalkan tabiat permakanan yang sihat untuk masa depan. Selepas sebulan makan secara sihat dan bersih, pastinya akan merasa sangat gembira dan bertenaga, dan tidak akan menoleh ke belakang lagi

No comments:

Post a Comment