Sunday 8 January 2017

Makanan yang baik untuk wanita







Vitamin A

Vitamin A mengandungi ciri-ciri antioksidan. Wanita semua peringkat umur memerlukan vitamin A kerana ia membantu dalam membina dan menguatkan tulang, gigi, tisu lembut, kulit dan membran mukus. Vitamin A juga mengurangkan risiko penyakit kronik, memperbaiki penglihatan, melambatkan proses penuaan dan meningkatkan sistem imun.

Makanan yang kaya dengan vitamin A termasuk lobak merah, tembikai, labu, aprikot, tomato, tembikai, jambu batu, brokoli, betik, pic, lada merah, bayam, telur, hati, susu dan bijirin diperkaya.



Vitamin B2
Dikenali sebagai riboflavin, Vitamin B2 adalah penting untuk kesihatan yang baik, pertumbuhan normal dan metabolisme. Ia membantu meningkatkan tenaga dan menguatkan sistem imun, di samping mengurangkan, kebimbangan, tekanan dan keletihan.

Kekurangan vitamin B2 boleh menjejaskan metabolisme dan mempengaruhi sistem imun dan fungsi saraf yang boleh menyebabkan mata pucat dan lidah, sakit tekak, ulser mulut, retak pada bibir, rambut kering, kedutan dan kulit gatal.

Antara makanan yang kaya dengan vitamin B2 adalah daging organ, keju, susu, yogurt, sayur-sayuran berdaun, yis, telur, bijirin, biji-bijian, kacang soya, badam, kacang dan cendawan.



Vitamin B6
Vitamin B6, juga dikenali sebagai pyridoxine, adalah vitamin penting yang diperlukan untuk sistem imun yang sihat. Ini vitamin tertentu juga membantu badan hormon hasil dan bahan kimia otak, yang seterusnya membantu mengurangkan kemurungan, penyakit jantung dan hilang ingatan.

Ia juga boleh membantu mengawal paras gula dalam darah anda. Wanita hamil boleh makan makanan dengan vitamin B6 untuk menghilangkan demam pagi. Kekurangan vitamin B6 dalam badan boleh menyebabkan anemia.

Antara makanan yang terbaik untuk dos yang sihat adalah vitamin B6 diperkaya bijirin, avokado, pisang, daging, kacang, ikan, oat, kacang, biji benih, dan buah-buahan kering.



Vitamin B7
Vitamin B7, juga dikenali sebagai Biotin, diperlukan untuk pertumbuhan sel dan sintesis asid lemak. Vitamin ini membolehkan kelenjar peluh, rambut dan kulit yang sihat. Malah, ia menggalakkan pertumbuhan rambut dan membantu merawat kuku rapuh. Vitamin B7 juga diperlukan untuk pertumbuhan tulang dan sum-sum tulang dan membantu mengekalkan tahap kolesterol normal.

Walaupun kekurangan vitamin B7 adalah sangat jarang berlaku tetapi ia berlaku maka ia boleh menyebabkan rambut rapuh, ruam, fungsi jantung yang tidak normal, lesu, pucat, dan kemurungan yang sederhana.

Antara pilihan makanan yang terbaik untuk mendapatkan vitamin B7 ialah ikan, kentang, badam, lobak merah, pisang, tembikai, buah-buahan kuning, sayur-sayuran berdaun hijau, kacang, beras perang, lada, kuning telur, kacang soya, oat, susu, keju, yogurt dan kacang.

5.Vitamin C

Dikenali sebagai penggalak imuniti, vitamin C mempunyai banyak manfaat kesihatan untuk wanita. Ia membantu mempercepatkan proses penyembuhan, menggalakkan pertumbuhan tisu dan mengurangkan risiko beberapa jenis kanser, penyakit jantung dan kerosakan tisu. Ia juga memainkan peranan penting dalam pembentukan sel-sel darah merah.



Antara makanan C yang kaya dengan vitamin yang terbaik adalah brokoli, grapefruits, kiwi, oren, lada, kentang, strawberi, pucuk dan tomato.

6.Vitamin D

Vitamin D adalah vitamin larut lemak yang menggalakkan penyerapan kalsium, yang memainkan peranan penting dalam mengekalkan tulang yang kuat. Vitamin D juga mengurangkan risiko multiple sclerosis, arthritis rheumatoid dan pelbagai jenis kanser.

Ia juga boleh membantu mengurangkan gejala sindrom pra-haid dan melindungi penglihatan anda. Kekurangan vitamin ini boleh melemahkan tulang anda dan menyumbang kepada osteoporosis.

Terdedah kepada cahaya matahari setiap hari dalam jangka masa pendek boleh memberi badan anda dos yang diperlukan vitamin D. Bagi kebanyakan orang berkulit cerah, pendedahan 10 hingga 15 minit adalah mencukupi untuk menghasilkan cukup vitamin D untuk badan. Selain itu, anda boleh makan makanan yang kaya dengan vitamin D seperti ikan lemak, susu yang diperkaya, hati dan telur

7.Vitamin E

Vitamin E mengandungi ciri-ciri anti-penuaan yang melawan kerosakan sel dan melambatkan perubahan yang berkaitan dengan usia dalam badan anda. Vitamin ini juga membantu mencegah penyakit jantung, katarak, hilang ingatan dan beberapa jenis kanser.

Tambahan, vitamin E adalah penting untuk kulit dan rambut. Ia sering dimasukkan ke dalam rambut dan produk penjagaan kulit.

Makanan yang kaya dengan vitamin E termasuk germa gandum, hazelnuts, badam, bayam, marjerin, minyak jagung, minyak ikan kod, mentega kacang, minyak safflower dan biji bunga matahari.

8.Vitamin K

Vitamin K memainkan peranan utama dalam menggalakkan tulang yang kuat, mengekalkan pembekuan darah yang normal dan mengurangkan risiko pelbagai penyakit jantung. Ini vitamin tertentu juga diperlukan untuk fungsi dan tenaga imun.

Sebahagian daripada sumber makanan terbaik vitamin K adalah keseluruhan produk makanan bijirin, sayur-sayuran berdaun hijau, minyak kacang soya dan minyak ikan.

Makan lima hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari adalah cara yang baik untuk mendapatkan semua vitamin yang penting. Jika anda tidak mendapat dos yang diperlukan vitamin dari pelbagai makanan, anda boleh mengambil vitamin tambahan.

No comments:

Post a Comment