Thursday 12 January 2017

Apa Itu Whey Protein Dan Jenis Jenis nya..


Apa Itu Whey Protein Dan Jenis Jenis nya..


Banyak sekali orang yang menganggap bahwa Whey Protein sama dengan susu pada umumnya. Hal seperti memang tidak salah kerana whey protein ini memang berasal dari susu yang di proses sedemikian rupa, hingga menjadi sebuah serbuk yang kaya dengan protein berkualiti tinggi. Berbeza dengan kebanyakan serbuk susu yang lain di pasaran, kandungan protein yang terdapat dalam susu protein ini jauh lebih banyak jika dibandingkan dengan produk susu yang lain..


Apa itu Whey Protein

Tahukah Anda bahwa susu lembu memiliki 2 jenis protein, yaitu kalsium sebanyak 80% dan yang kedua adalah whey protein itu sendiri sebanyak 20%. Whey protein ini mudah larut ke dalam tubuh, sedangkan kalsium tidak, selain itu whey protein juga disebut-sebut sebagai protein yang memiliki kualiti yg terbaik, kerana nutrisi yang ada dalam bahan ini cukup banyak, seperti adanya kandungan Acid amino (BCAA), biological Value, dan banyak lagi . Dengan adanya kandungan nutrisi seperti ini jadi, tidak hairan lah jika seseorang mengambil minuman ini secara konsisten, otot akan berkembang dengan baik, dan dapat mengatasi rasa letih, membantu mengatasi berbagai kerosakan sel dalam tubuh dan banyak lagi manfaat nya..

Selain Whey Protein

Apabila Anda memerlukan susu yang mengandung whey protein tidak sukar, di pasaran ketika ini terdapat 3 jenis whey protein, seperti :

Whey protein isolate

Yang pertama adalah whey protein isolate, ini adalah kandungan terbaik dari whey protein, dimana kandungan proteinnya masih baik yaitu sebanyak 90% hingga 100%. Produk seperti ini paling baik jika digunakan oleh para ahli bina badan, atau mereka yang ingin membentuk tubuh menjadi lebih baik..Protein jenis ini rendah lemak, dan juga karbohidrat, namun penuh dengan protein yang dapat membentuk otot, dan juga berbagai Nutrisi yang diperlukan dalam badan.. Protein ini juga boleh digunakan oleh mereka yang diet, atau yang ingin menurunkan berat badan sekaligus membentuk tubuhnya.

Whey Protein Concentrate

Serbuk whey protein yang kedua adalah whey protein concentrate, Serbuk whey protein yang satu ini juga mempunyai kandungan protein yang sangat baik untuk tubuh. Namun kandungan ini masih tidaklah sebaik dengan serbuk whey protein isolate. Minuman seperti ini paling sesuai untuk Anda yang ingin membentuk tubuh menjadi lebih baik, sihat dan cergas.

Kasein Protein

Yang terakhir adalah Protein kasein. Seperti dijelaskan di atas Serbuk yang satu ini tidak mudah diserap oleh tubuh, maka dari itu Serbuk yang satu ini memerlukan jangka masa lama untuk larut dan bersatu di dalam tubuh. Berbeza dengan menggunkan whey protein isolate dan concentrate, protein jenis ini dapat digunakan, dan tidak memerlukan proses yang lama. Sedangkan kasein memerlukan proses larut yang cukup lama. Menggunakan susu seperti ini sesuai ketika rehat, seperti bila mana kita ingin berehat atau tidur., dimana serbuk protein Kasein ini membantu menstabilkan sel dalam tubuh dan juga membantu memperkuat otot dengan baik..
Serbuk Kasein Protein ini boleh digunakan oleh siapa saja, tidak hanya pada Ahli Bina Badan, tetapi Anda yang ingin memiliki tubuh yang terbaik serta otot yang kuat juga dapat mengambil minuman Protein Kasein ini..

No comments:

Post a Comment