Tuesday 25 April 2017

TIP UNTUK MENGAWAL TEKANAN DARAH TINGGI

dt 1

Tip 1. Pastikan tekanan darah anda adalah di bawah 140/90 mm Hg. Jika tekanan systolic anda (nombor atas) lebih daripada 140, tanya doktor apa yang boleh dilakukan untuk mengurangkannya.
dt 2

Tip 2. Ambil ubat tekanan darah tinggi yang telah ditetapkan setiap hari. Jika anda mempunyai soalan, berbincang dengan doktor anda.
dt 3

Tip 3. Set matlamat untuk berat badan yang sihat. Jika anda obes atau berlebihan berat badan, membawa berat badan yang berlebihan meningkatkan risiko tekanan darah tinggi. Untuk mengurangkan berat badan adalah penting untuk mengetahui indeks jisim badan atau BMI.
Jika BMI adalah melebihi julat sihat (i.e., 25 atau lebih), atau jika ukuran pinggang adalah lebih daripada 35 inci (wanita) atau 40 inci (lelaki), anda mungkin mempunyai berat badan berlebihan di perut dan mungkin mempunyai faktor risiko yang lain. Berbincang dengan doctor untuk mengetahui risiko yang boleh meningkatkan tekanan darah tinggi dan perlu menurunkan berat badan.
Gunakan realtiy check untuk check BMI anda.
dt 4

Tip 4. Tingkatkan aktiviti fizikal dengan melakukan sekurang-kurangnya 30 minit aktiviti seperti berjalan beberapa hari dalam seminggu.
dt 5

Tip 5. Pilih makanan yang kurang garam dan sodium. Pengambilan harus tidak melebihi 2.4 gram (2,400 miligram) sodium sehari dan 6 gram garam iaitu 1 sudu teh garam sehari. Untuk penghidap tekanan darah tinggi, doktor mungkin akan menasihatkan pengambilan yang kurang.
dt 6

Tip 6. Baca label pemakanan. Semua makanan berbungkus biasanya mengandungi natrium. Ketahui kandungan natrium dalam satu hidangan makanan yang disediakan atau makanan yang berbungkus.
dt 7

Tip 7. Catit nota kandungan natrium dalam makanan setiap hari. Nota ini akan membantu anda menentukan makanan yang perlu dikurangkan atau tidak diambil langsung.
dt 8

Tip 8. Gunakan rempah dan herba daripada menggunakan garam sebagai perasa makanan yang disediakan di rumah.
dt 9

Tip 9. Makan lebih banyak buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin dan makanan berasaskan tenusu yang rendah lemak.

No comments:

Post a Comment