Thursday 20 April 2017

7 PERATURAN SEBELUM MELAKUKAN PUSH UP


.
1. Postur Badan
Cara yang betul ialah pastikan kaki, pinggang dan punggung berada dalam keadaan yang selari. Bayangkan badan anda adalah satu garisan lurus dari kepala hingga ke kaki.
.
2. Guna Tapak Tangan
Untuk permulaan, gunakan seluruh tapak tangan untuk menampung badan anda ketika push up untuk elakkan kecederaan.
.
3. Elak Wide Push Up
Wide push up biasa dilakukan oleh bodybuilder yang memfokuskan bahagian otot pektoral. Bagi beginner, rapatkan siku ke bahagian otot sayap dahulu.
.
4. Rapatkan Kaki
Rapatkan kaki adalah untuk keseimbangan badan yang lebih stabil. Pastikan kaki anda separas dengan bahu jika mahu jarakkan kaki.
.
5. Jangan Lock Siku
Lock siku akan mengakibatkan sakit sendi. Semasa mengangkat badan, biar siku lurus dan tidak bengkok.
.
6. Jangan Rapatkan Badan ke Lantai
Jangan jatuhkan seluruh badan rapat ke lantai. Tahan badan daripada jatuh. Cukup hanya dada mencium sedikit ke lantai.
.
7. Bernafas
Jaga pernafasan ketika push up. Tarik nafas ketika turun dan lepaskan ketika naik. Jadi, anda akan lebih fokus dan cepat penat.
.
.
LANGKAH-LANGKAH PUSH UP
.
1. Langkah pertama ialah posisi badan kita harus dalam keadaan berbaring iaitu menghadap ke lantai. Kedua belah kaki dirapatkan serta selari, manakala tangan selari dengan dada. Bahagian siku berada tinggi sedikit berbanding bahu.
.
2. Pastikan sewaktu anda mengangkat badan, postur belakang badan anda dalam keadaan selaras dan lurus. Pada masa ini, kita menggunakan otot-otot dan tulang-tulang pada bahagian tangan untuk menolak badan kita ke atas.
.
3. Apabila tangan kita berada dalam posisi lurus, bahagian tangan kita telah sepenuhnya mengangkat badan kita sendiri. Bersedia untuk menurunkan badan secara mendatar. Pastikan posisi bahagian pinggang dan kaki di kunci atau tidak digerakkan
.
4. Bahagian hadapan dan belakang badan kita digunakan untuk menolak badan ke bawah secara mendatar. Apabila kita menurunkan badan kita secara mendatar, bahagian tangan kita digunakan sepenuhnya untuk menahan berat badan kita.

No comments:

Post a Comment