Wednesday 8 March 2017

MAKANAN YANG TERBAIK UNTUK MENGELAK TEKANAN DARAH TINGGI


Tekanan Darah Tinggi : Pembunuh Senyap
Tekanan darah tinggi atau hipertensi adalah masalah kesihatan yang serius. Ia boleh menyebabkan kerosakan salur darah yang boleh membawa kepada penyakit jantung, penyakit buah pinggang, strok dan lain-lain penyakit.

Tekanan darah tinggi dipanggil pembunuh senyap kerana tiada symptom yang ditunjukkan. Jika tidak menjalani pemeriksaan tekanan darah secara berkala, hipertensi tidak akan disedari dan tidak dirawat dalam jangka masa yang lama.
1 mdt

Tip 1. Sayur-sayuran berdaun
Makanan yang tinggi dengan kalium memberikan nisbah yang lebih baik kalium kepada natrium. Peningkatan nisbah ini boleh membantu dengan mengurangkan tekanan darah. Sayur-sayuran berdaun seperti salad romaine, arugula, kale, turnip dan bayam tinggi dengan kalium.
Pilih sayur-sayuran segar atau sayur hijau sejuk beku. Sayur-sayuran dalam tin selalunya telah ditambah natrium. Sayur-sayuran sejuk beku, mengandungi banyak nutrien seperti ketika segar dan mudah untuk disimpan.
2 mdt

Tip 2. Buah-buahan beri
Beri, terutamanya blueberry, kaya dengan sebatian semula jadi yang dipanggil flavonoid. Kajian mendapati bahawa memakan sebatian ini boleh mengelakkan tekanan darah tinggi, dan mungkin dapat membantu untuk mengurangkan tekanan darah tinggi juga.
Blueberry, Raspberi dan Strawberi mudah untuk diet anda. Tambah dalam bijirin setiap pagi. Simpan beri beku beri sebagai pencuci mulut yang cepat dan menyihatkan.
3 mdt

Tip 3. Kentang
Kentang mengandungi tinggi dalam kalium dan magnesium, dua mineral yang boleh membantu merendahkan tekanan darah. Ia juga tinggi serat yang diperlukan untuk diet yang sihat. Sebagai makan malam, kentang boleh dinikmati secara dipanggang. Selain menambah mentega dan krim masam, cuba tambah yogurt atau salsa sebagi perasa.
4 mdt

Tip 4. Ubi Merah (Beets)
Kajian mendapati bahawa pesakit tekanan darah tinggi mengalami peningkatan kesihatan selepas minum jus ubi bit. Kajian membuat kesimpulan bahawa ia adalah nitrat dalam jus yang menurunkan tekanan darah pesakit dalam tempoh hanya 24 jam.
Anda boleh buat jus beets atau hanya dimasak. Ubi bit adalah lazat apabila panggang, digoreng, atau di buat gulai.
5 mdt

Tip 5. Susu
DASH diet mengesyorkan untuk meningkatkan jumlah makanan yang kaya dengan kalsium. Susu skim adalah sumber terbaik kalsium dan rendah lemak, iaitu satu lagi elemen penting dalam diet untuk menurunkan tekanan darah.
Tukar susu tinggi lemak kepada susu skim, atau jika anda tidak mengambil susu, makan lebih yogurt rendah lemak atau tanpa lemak. Pastikan ia tanpa gula yan tinggi.
6 mdt

6. Oatmeal
Tinggi serat, rendah lemak, dan rendah sodium, ialah makanan yang diperlukan untuk menurunkan tekanan darah, dan oatmeal menepati ciri & sangat sesuai. Oatmeal untuk sarapan pagi adalah cara yang terbaik untuk memulakan hari yang baik.
Oatmeal kosong pastinya tidak begitu menyelerakan, tetapi jangan menambah terlalu banyak jenis makanan bergula. Sebaliknya, tambah buah segar atau beri beku untuk memaniskan dan boleh ditambahkan madu.
7 mdt

Tip 7. Pisang
Pisang adalah cara yang baik untuk menambah kalium dalam diet. Menambah makanan yang kaya dengan mineral ini adalah lebih baik daripada mengambil makanan tambahan, dan ia adalah mudah. Potong pisang ke dalam bijirin sarapan atau oatmeal, atau ambil sebiji ke tempat kerja setiap hari sebagai snek yang cepat, mudah, dan murah.

No comments:

Post a Comment